قدیمی ترین اتوکلاو آزمایشگاهی در دانشگاه آکسفورد نگهداری می شود

(اتوکلاو چگونه کار می کند؟)

اتوکلاو بر اساس اصل استریلیزاسیون گرمای مرطوب است.

هنگامی که آب موجود در یک ظرف بسته گرم می شود، آب شروع به تبخیر می کند. از آنجایی که ظرف از همه طرف مهر و موم شده است، بخار نمی تواند خارج شود. به همین دلیل بخار باعث ایجاد فشار در داخل محفظه می شود.

بخار در سراسر محفظه در گردش است. بنابراین، می تواند از همه طرف فشار وارد کند. بنابراین، بخار با فشار بالا قادر خواهد بود به لایه خارجی میکروارگانیسم ها نفوذ کند.

سپس بخار باعث رسوب پروتئین می شود که جزء اصلی میکروارگانیسم ها است. بنابراین، میکروارگانیسم ها قادر به استفاده از این پروتئین و مرگ آن نخواهند بود.

همچنین بین نقطه جوش و فشار بخار رابطه مستقیمی وجود دارد. از آنجایی که فشار داخل اتوکلاو افزایش می یابد، نقطه جوش آب نیز افزایش می یابد.

بنابراین، افزایش نقطه جوش آب باعث می شود که آب حتی بیشتر گرم شود، بدون اینکه شکل آن تغییر کند. بنابراین، میکروارگانیسم ها قادر به تحمل این گرمای اضافی نخواهند بود که منجر به مرگ آن می شود.

مراحل چرخه اتوکلاو آزمایشگاهی
دستگاه اتوکلاو مراحل زیر را طی فرآیند استریل کردن حرارت مرطوب انجام می دهد.

پیش گرمایش محفظه:- در طی این فرآیند، آب داخل محفظه شروع به گرم شدن می کند. این باعث افزایش تشکیل بخار در داخل محفظه می شود.
عملکرد خلاء: – این فقط در اتوکلاوهای جابجایی خلاء موجود است. در طی این فرآیند، پمپ هوای سرد را از محفظه به اتمسفر می کشد.
استریلیزاسیون: – در طی این فرآیند دما و فشار به مقدار تعیین شده می رسد. عقیم سازی باید 15 دقیقه یا بیشتر طول بکشد.
خشک کردن خلاء: – این فقط در شکل پیشرفته اتوکلاوهای جابجایی خلاء موجود است. در طی این فرآیند، پمپ بخار را از محفظه به اتمسفر می کشد. هوای سرد اتمسفر وارد دستگاه می شود.
در انواع دیگر دستگاه، ما به سادگی شیر تخلیه بخار را باز می کنیم. به دلیل فشار کمتر اتمسفر، بخار از محفظه خارج می شود. با این حال، این روش قادر به حذف کامل بخار نخواهد بود.

درب باز است
دما و فشار اتوکلاو : فشاری که بخار بر روی دیواره های ظرف وارد می کند، فشار بخار نامیده می شود. با افزایش فشار بخار، نقطه جوش آب نیز افزایش می یابد. به عبارت دیگر، بین فشار بخار و نقطه جوش آب رابطه مستقیمی وجود دارد.

هنگامی که نقطه جوش آب افزایش می یابد، دمای آب نیز افزایش می یابد. اما، برای استریلیزاسیون مؤثر، اتوکلاوها طوری طراحی شده اند که در دمای 121 درجه سانتی گراد (فشار 15 Psi) کار کنند.

در دمای زیر 121 درجه سانتیگراد، فرآیند استریلیزاسیون موثر نخواهد بود. به همین ترتیب، با افزایش دمای بالاتر از 121 درجه سانتیگراد، تأثیر قابل توجهی بر کیفیت استریلیزاسیون نخواهد داشت. بنابراین، برای استریل کردن معمولی، باید دمای 121 درجه سانتیگراد یا فشار بخار 15 Psi را حداقل به مدت 15 دقیقه حفظ کنید.